Valutahandel, mycket roligare än aktiehandel




Valutahandel, eller "forex trading" som man säger på engelska, är ett intressant alternativ till att handla med aktier och fonder.

För ungefär ett år sedan började jag intressera mig för valutahandel. För mig har det visat sig vara ett perfekt sätt att hålla koll på omvärlden. Vad som sker på världsmarknaden avspeglar sig snabbt på de olika valutaparen.
Fram tills för några år sedan så var det bara de riktigt stora aktörerna som hade tillgång till valutamarknaden men idag kan man börja handla valuta online med mycket små startbelopp. Detta kan vara ett bra alternativ, inte minst i perioder som nu när börsen knakar i fogarna.

 

Valutahandeln är oftast öppen 24 timmar om dygnet från måndag till fredag och många program har anpassats för att passa till iPhone och andra smartphones så det är mycket lätt att överblicka sina placeringar.

 

Efter att ha läst på mycket om olika program valde jag att själv använda AvaFX Trader för min valutahandel. Jag trivs kanonbra i deras programstruktur och något som är väldigt fördelaktigt är att man kan öppna ett gratiskonto och få en summa låtsaspengar att öva med innan man sätter igång. Detta tycker jag att ni alla ska testa, det är riktigt roligt att sitta och spekulera och veta att man hur som hellst inte kan förlora något!

 

När man har övat ett tag kan man enkelt övergå till ett riktigt konto och sätta in pengar att börja handla med. Det kräver lite dokumentation och bilder på pass och så vidare men det känns skönt att veta att det är hög säkerhet på den sida man sätter in sina pengar på.

 

Jämfört med aktiehandel så händer det mycket mer på valutamarknaden. Rörelserna är snabbare men man lär sig snabbt vad man ska titta efter. Ett bra tips är att hålla sig till de valutor som man har någon form av känsla för. I mitt fall har jag valt att studera USD/SEK/NOK/EUR/CAD/GBP. Håll sedan koll på vad som händer på de olika marknaderna och placera därefter. Jag har sett till att följa "Aktiestinsens" råd och aldrig sälja på minus. Med den inställningen har jag bara placerat där jag känt mig mycket säker och ännu inte gjort några stora risktaganden men inte heller några förluster.
På tal om Aktiestinsen så är det en person som är väl värd ett inlägg senare, jag ser till att det kommer upp ett sådant inom kort:)

 

Jag tänkte att jag ska uppdatera balansen på mitt Tradingkonto här på bloggen så ni kan se hur det går.


Så här ser det ut just nu

Startkapital: 1000 kr

Nuvarande kontobalans: 2833 kr

Öppna positioner: USD/SEK (BUY)

 

Håll tummarna för mig, jag skall börja lägga lite mer tid på valutahandeln nu så vi hoppas att det går bra. Annars får ni väl skratta rått åt mig nu när jag lovat att visa utvecklingen på bloggen!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0