Gör det ont om man tänker så det knakar?


Svaret är Nej. Jag har testat.

Jag känner att starten av denna blogg har satt ännu mer griller i huvudet på mig och jag kan inte sluta tänka på sätt att tjäna pengar på. Tyvärr återkommer "Hårt jobb och sparsamhet", den tråkiga men nödvändiga starten, som svar till mig själv.
I morgon är tanken att jag skall träffa en vän som håller på med privatekonomi och förhoppningsvis blir det inte bara kaffe och skitsnack utan kanske även några bra tips, vi får se.

Men vilken väg är egentligen den rätta? Jag tror inte att det finns ett svar på detta. Om det hade funnits så hade ju varenda Palle man kände varit miljonär vid det här laget. En sak jag är säker på är att jag hellre tar en något långsammare men säkrare väg till den första miljonen än att låta chansen vara med och leka. Det vill säga: Inget spelande, vilda spekulationer eller annat trams som kan med stor sannolikhet slår tillbaka när man minst anar. +5% är ju trots allt mer än +10% följt av -20%. Jag är väl medveten att viss risk alltid är nödvändig när det börjar röra sig om större summor och kortare tid men detta får vänta tills jag känner att jag har tillräcklig kunskap inom det aktuella området. Vilket helt enkelt inte är NU inom något område alls!

Till att börja med är tanken är att bygga upp en månadsvis växande portfölj av fonder av olika slag. Vilka detta blir ska jag sätta mig in i med start i morgon.
Inledningsvis skall jag sätta in 3000kr i början av varje månad för att sedan även sätta in det som är kvar på kontot när månaden är slut, vilket troligvis är ca 1000kr till.
Efter en normal sommar har jag ytterligare ca 40 000kr, det känns då rimligt att lägga undan ca 3/4 av detta.

Jag är nämligen väldigt mån om att inte lägga undan FÖR mycket, jag är fortfarande en livsnjutare som uppskattar livet och vill kunna unna mig en resa eller en god middag när tid ges. Detta är ju grundidén till varför jag startat detta projekt.
Gällande lönen som ligger kvar på det norska kontot så kan den gott ligga där tills kronan har släppt tyglarna en aning vilket leder till några välbehövliga extra tusenlappar.

Månadsvis: 4 x 12 =  48 000kr
Inkomst sommar:     30 000kr
__________________________
78 000 /år

Efter långt fifflande och räknande har jag satt upp som mål att lägga undan 100 000kr/ år
Detta är i nuläget näst intill omöjligt vilket innebär att jag behöver en extra inkomst från något håll. Humm...

Det är här det blir spännande! :)


Postat av: Kajsa

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-11 @ 15:52:22
URL: http://gravidforsakring.net

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0