Statusuppdatering


Det är dags att summera hur det har gått hittills. Det är fortfarande långt kvar men det är roligt att se resultat!

Vi kan börja med att titta på vad som gett inkomster under det gångna året:

1) Sommarjobb: 62 800
2) CSN - Studiebidrag: 21 160
3) Valutahandel: 1 833
4) Fondplaceringar: -1 216
5) Extrajobb: 5 608

Totalt har jag nu 108 127,35 kr på banken och 2 833 kr på mitt AvaFX Valutakonto. Detta innebär att jag har klarat mig på det CSN-lån jag får varje månad och största delen av det jag tjänat under året har gått till olika sparformer vilket är precis vad jag hade planerat.

Mitt första delmål är att ha 265 000 kr i placeringar som ger en årlig avkastning på minst 1,2 % då jag går ut skolan. Om jag kan nå detta mål innebär det att de lån jag tar hos CSN under studietiden kan betalas av på lång tid och fortfarande resultera i positiv avkastning.
Detta baserar jag på precis samma princip som Charlie Söderberg föreslog i förra inlägget. "Låna dig rik" baseras på att lånade pengar investeras i en placering med högre avkastning än den negativa räntan på lånet.

I mitt fall kan jag låna 265 000 under de 5 år jag studerar utan att under studietiden betala någon ränta. När jag har tagit min examen börjar jag betala ränta på drygt en procent på mina studielån. Om jag samtidigt kan ha en lika stor summa placerad i ett framtidskonto med ca 2,5 procent sparränta ger de lånade pengarna som önskat ett positivt tillskott i plånboken.

Jag har under året även fastnat för valutahandeln som jag tycker är mycket intressant. Inom detta område kommer jag jobba hårdare framöver för att få in lite extra pengar varje månad. Syftet med detta konto är inte att tjäna några enorma summor utan snarare att tvinga mig själv till att hålla koll på omvärlden. Jag kommer gå in mer på detta senare.

Totalt intjänat: 110 960,35 kr

Jag är nöjd med år 1!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0