En man att minnas



Tycka vad man vill om datorer prydda med en lysande äppelskrutt men mannen bakom märket är tveklöst en legend för alla med ett intresse för ekonomi och entreprenörskap. 

Det är nu ungefär en månad sedan Steve jobs gick bort och själv kan jag erkänna att han var en av mina absoluta idoler. Eftersom jag som sagt har varit "en aning" inaktiv på bloggen det senaste så kommer detta lite sent men jag tycker ändå att denna man skall hyllas på alla sätt som är möjliga.

Under den månad som har gått har jag hamnat i många diskussioner om hurvida Steve Jobs verkligen var en så otrolig människa som media gett sken av såhär efter hans död. Ett ständigt återkommande argument är att han enligt många var en riktig mardröm att ha som chef och kollega. Anledningen skall ha varit att han var så otroligt noggrann och petig att allt fick göras om och om och om igen, tills resutater blev vad Jobs ansåg som rätt.
Han skall ha varit mycket hård mot de han inte tyckte var tillräckligt dedikerade i sitt arbete. Vilket troligtvis innebar att lägga ner större delen av sitt liv samt kunna uppvisa ett pantkvitto på sin själ utfärdat av djävulen själv. (obs, egen spekulation)

MEN (!) han drev trots allt världens mest framgångsrika företag och hade skapat det starkaste varumärket som världen någonsin hade skådat. I dagens konkurrenssamhälle tror jag att Jobs hade hittat den enda rätta vägen för att klara av detta. Det är detta jag är så otroligt imponerad av. Jobs hade en förmåga att förstå vad människor ville ha och hur människa och maskin skulle interagera för att skapa en helhetsupplevelse för användaren. För att nå fram med sin vission var han redo att dedikera sitt liv till företagen han jobbade med.

Den känslan och målmedvetenheten är få förunnade och i alla lägen värd att beundra.

Därför kommer alltid Steve Jobs vara en av mina absolut största idoler.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0